ارتباط تغذیه ی زود هنگام یا دیر هنگام نوزاد با غذاهای جامد و خطر ابتلا به دیابت نوع 1

بر اساس مقاله ای که در مجله ی JAMA Pediatricsمنتشر شده است، تغذیه ی نوزادان زیر 4 ماه و بالاتر یا مساوی 6 ماه با غذاهای جامد می تواند با ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط باشد.

ابتلا به دیابت نوع 1 با سرعت زیادی درمیان کودکان زیر 5 سال در جهان رو به افزایش است. رژیم غذایی نوزادان به عنوان منشاء این بیماری هم اکنون مورد توجه محققین قرار گرفته است.

دانشمندان دانشگاه کلورادو به بررسی رژیم غذایی دوره ی جنینی و نوزادی و ارتباط آن با ابتلا به دیابت نوع 1 پرداختند. غربالگری نوزادان تازه بدنیا آمده بوسیله ی استفاده  از خون بند ناف برای تعیین استعداد آنها برای ابتلا به دیابت بر اساسhuman leukocyte antigen)HLA(دربیمارستان  سنت ژوزف در دنور انجام شد، از سوی دیگر ابتلا به دیابت نوع 1 درمیان اقوام درجه ی اول نوزادان نیز ثبت گردید.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که تغذیه ی نوزادان زیر 4 ماه و بالاتر یا مساوی با 6 ماه با غذاهای  جامد با ابتلا این نوزادان به دیابت نوع 1 مرتبط است (بترتیب [HR] 1.91و  ( HR, 3.02.

بر اساس نتایج این تحقیق دادن میوه جات درسنین زیر 4 ماه و دادن برنج و جو به نوزادان بالای 6 ماه می تواند خطر ابتلا به  دیابت نوع 1 را افزایش دهد (به ترتیب HR, 2.23و HR, 2.88)در حالیکه تغذیه با شیر مادر همراه با دادن غذاهایی مانند گندم و جوپرک  درفاصله ی 4 تا 5 ماهگی با کاهش این خطر همراه است (HR, 0.47).

نتایج نشان می دهد که غذاهای متعدد و آنتی ژن ها دراین موضوع نقش دارند وارتباط پیچیده ای بین زمان ونوع غذایی که به نوزاد داده می شود با ابتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد.

بطور خلاصه می توان گفت بهترین سن برای معرفی غذاهای جامد به کودک سن بین  4 تا 5 ماهگی است و دادن غذاهای جامد به نوزاد باید با ادامه ی شیردهی همراه باشد تا خطر ابتلا به T1DMدرکودکانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت  نوع 1 هستند به حداقل برسد. برای تایید این نتایج نیاز به تکرار این تحقیق بروی جمعیت بزرگتری با همین سن وجود دارد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130708161932.htm